U bent hier
Vrederechter wijst stadsbestuur op haar verantwoordelijkheid
Al 2 jaar lang worden de bewoners van de Korte- en Werkhuizenstraat tijdens hun nachtrust
opgeschrikt door zwaar vrachtverkeer dat in de veel te smalle straten blijft vastzitten. Na
verschillende interpellaties van N-VA gemeenteraadslid John Roobaert, een petitie en
meerdere gebroken beloftes van het stadsbestuur zagen de bewoners geen andere uitweg
dan naar de vrederechter te stappen. Deze gaf de bewoners in de verzoeningsprocedure
over de volledige lijn gelijk. Het stadsbestuur moet ingrijpen om de situatie op te lossen.
De bewoners nodigden schepen voor mobiliteit Barbara De Bakker (Groen) uit bij de
vrederechter op woensdag 19 mei. De Bakker liet zich vertegenwoordigen door een advocaat.
Voor de bewoners ging enkel N-VA gemeenteraadslid John Roobaert die al verschillende keren
over het probleem interpelleerde op de gemeenteraad mee. “Het is onbegrijpelijk dat het
stadsbestuur niets ondernam om deze situatie op te lossen. Zeker omdat ze zelf bevestigden
dat de situatie onhoudbaar is en er verschillende simpele oplossingen zijn. Men kan
bijvoorbeeld de rijrichting in de laatste 200 meter van de Marius-Duchéstraat die veel
verkeersvriendelijker is omdraaien, verkeersblokken zetten aan het begin van de
Werkhuizenstraat zodat enkel personenwagen nog door kunnen of ANPR camera’s installeren.
De vrederechter voegde daar nog aan toe dat het stadsbestuur bijvoorbeeld ook paaltjes kan
zetten aan het begin van de Werkhuizenstraat. Hopelijk laat het stadsbestuur dit oordeel van
de vrederechter nu niet liggen en gaan ze snel mee aan de slag”, vertelt Roobaert.
Straatbewoonster Marie-Christine De Koninck vult aan: “De vrederechter stelde dat hij zelf ook
niet in onze straat zou kunnen wonen en was heel duidelijk dat het stadsbestuur nu eindelijk
haar verantwoordelijkheid moet nemen. Deze beslissing komt ook geen minuut te laat.
Onlangs werd er nog een fietser aangereden door een zware vrachtwagen in de Kortestraat.
Gelukkig werd enkel zijn fiets vernield en kwam de fietser er zelf met de schrik vanaf. Dankzij
het ingrijpen van de vrederechter worden ergere ongelukken nu hopelijk vermeden.”
De vrederechter gaf schepen De Bakker dus duidelijk huiswerk mee. De Bakker moet
bovendien gemeenteraadslid John Roobaert op de hoogte houden van hoe ze de situatie gaat
oplossen. Roobaert vroeg ondertussen via mail al wat de schepen nu van plan was. De Bakker
antwoordde dat ze het in juni te kennisgeving zal agenderen op het schepencollege. “Dat er
gewacht wordt tot na de gemeenteraad om dit op het schepencollege “te kennisgeving” te
bespreken is alvast zorgwekkend. Hopelijk verandert de houding van het stadsbestuur en kijkt
men de kat niet uit de boom”, zegt Roobaert.
De voorgestelde route door de Marius Duchéstraat was tijdens de werken aan Park View in de
Kortestraat twee jaar geleden trouwens al de vaste route. Toen moest de politie geen enkele
keer tussenkomen voor ongevallen. Sinds het einde van deze werken jaagt men het zwaar
vrachtverkeer door de Korte- en Werkhuizenstraat waardoor de politie ook veel vaker ter
plaatse moest komen. Als het stadsbestuur tegen september nog niets ondernomen heeft
volgt een procedure ten gronde in plaats van een verzoeningsprocedure.